niedziela, 24 lutego 2013

dzień 343.

Do rozmowy o prawach osób z autyzmem zaprosiła mnie Anna Minkiewicz - Zaremba z Radia Olsztyn. Dla programu "Europa Obywateli" przygotowywała audycję o polskiej propozycji Karty Praw Osób z Autyzmem. Zainteresowała mnie tak bardzo, że od kilku dni czytam, czytam i czytać nie przestaję. Przeczytałam już to, co dla autystów uchwalił Parlament Europejski w 1996 roku i dla porównania polską propozycję Karty Praw, której projekt przygotowała Parlamentarna Grupa ds. Autyzmu. Przeczytałam, że sprawami autystów zainteresowali posłów przedstawiciele Fundacji Synapsis. Na stronie Sejmu znalazłam nazwiska posłów należących do Grupy. Przeczytałam artykuł o nieżyjącym już pierwszym przewodniczącym PGA pośle Arkadiuszu Rybickim - tacie autysty, który doskonale rozumiał problemy rodzin osób z autyzmem.
Na stronie Sejmu znalazłam informację o podjętych dotychczas działaniach, o wprowadzeniu większych subwencji oświatowych dla dzieci autystycznych w przedszkolach oraz o wprowadzeniu do systemu orzecznictwa o niepełnosprawności odrębnego kodu dla osób z autyzmem. Dzięki temu można było ocenić statystycznie grupę autystów (30 tysięcy osób). Rzeczywiście do niedawna na orzeczeniu u Józka widniał kod przypisujący jego zaburzenie do chorób psychicznych.
W planach jest m.in. uchwalenie Karty Praw, w uzasadnieniu której napisano o wyjątkowo trudnej sytuacji osób z autyzmem i szczególnie zaniedbanej sprawie dorosłych autystów. Podkreślono potrzebę wsparcia rodzin i organizacji, które zajmują się autystami, potrzebę zmian prawnych, ułatwiających autystom naukę i pracę, a rodzinom normalne życie.
Czytam jeszcze o ...
...ja w ogóle dużo czytam.
Gdy odeszłam od laptopa próbowałam razem z koleżankami znaleźć dziecięcego psychiatrę dla chłopca z autyzmem. Pilnie potrzebne było pewne zaświadczenie. Spędziłyśmy dużo czasu dzwoniąc, mailując. Nic nie załatwiłyśmy. 
Audycja dostępna po kliknięciu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz