sobota, 1 grudnia 2012

dzień 258.

- wiatu potrzeba różnego rodzaju umysłów" - tak uważa Temple Grandin, dorosła autystka - "światu potrzeba osób ze spektrum autyzmu". Chociaż już minęło kilka dni, odkąd usłyszałam jej konferencję, to te słowa wciąż robią na mnie wrażenie. Widocznie autyści tak już działają na nas, zawsze pobudzając do myślenia... 
Dzięki jej słowom łatwiej mi nawet zrozumieć bajkę Józka, która od wczoraj robi furorę wśród blogowych przyjaciół. Wielu osobom poprawiła z miejsca humor. Wiele ludzi zachwyciło się wyobraźnią Józka. Ja nie mogłam przestać śmiać się jeszcze przez długi czas po spisaniu jej. Bawił mnie szczególnie kontrast między poleceniem z pracy domowej, a tym, co zostało opowiedziane przez Józka. Miał powstać wiersz o zagrożonych gatunkach, które przemytnicy nielegalnie przewożą przez granicę, sprzedając je później hodowcom. Zamiast tego usłyszałam opowieść o dziku, który próbując zjeść robaki doznaje kontuzji odmieniającej jego życie - już na zawsze.
A gdyby popatrzeć na opowieść Józka jak na ciekawy projekt ekologiczny? Nie zastanawiałam się nad tym, ale może istnieje gatunek robaków, który może niedługo wyginąć przez żarłoczność ssaków z kłami. Józio - tak, jak Temple i inni autyści - widzi o wiele więcej szczegółów niż my... 
Temple opowiadała o tym, jak działa jej umysł: o umiejętności myślenia obrazami umożliwiającym jej rozwiązywanie problemów, które ktoś inny mógłby przeoczyć. Zaskakiwało ją początkowo to, że inni ludzie nie myślą w ten sposób.
Józio nie zainteresował się dzikimi zwierzętami i ich ochroną - cóż - cały sztab ludzi już coś robi w tym kierunku: widział prezentacje, przeźrocza, plakaty. A kwestia robaków i ich wyginięcia wydała mu się priorytetowa. Na tyle, by po raz pierwszy ułożyć samodzielny dłuższy tekst właśnie o tym temacie. Jest przecież osobą, która wiele wie o ewolucji gatunków i o ich wymieraniu.
Autyści są potrzebni światu - pewnie, że tak! Mimo swoich problemów z komunikacją z ludźmi, kłopotów sensorycznych niejeden z nich szybko dostrzegłby zagrożenie zalania wodą Stadionu Narodowego w Warszawie. Tylko tak mało chęci w świecie, żeby to dostrzec.
Dziś rozpoczyna się kolejny Europejski Tydzień Autyzmu, oby więcej działo się wokół naszych szczególnych i wyjątkowych dzieci.

3 komentarze:

  1. Czuję, że Józek będzie w przyszłości kimś bardzo ważnym.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dawno już mówiłam, że Józio to geniusz, a do Twojego postu Bogusiu mogę tylko napisać AMEN.

    OdpowiedzUsuń
  3. 9-latek to wciąż mały dzieciak:)Józkowa pamięć ,spostrzegawczość i pasje to mieszanka niezwykle obiecująca :)))
    CO do ogółu -oby się nauczycielom chciało chcieć:)Małgorzata

    OdpowiedzUsuń