poniedziałek, 24 września 2012

dzień 190.

Gdy Józek spytał mnie latem o to, czy ja byłam w epoce lodowcowej pomyślałam, że jeszcze upłynie sporo czasu, zanim zrozumie pojęcie przyszłości, przeszłości i teraźniejszości.
Minął miesiąc, a może dwa, niespodziewanie w jego plecaku szkolnym znajduję pięć kartek ze szkicami narysowanymi w świetlicy.
Na każdym rysunku data. 
- rok 1779  - czytam,
- nie było kiedyś samochodów, tylko pociągi - tłumaczy mi Józek i rzeczywiście pod datą narysował pociąg.
- rok 1880 - biorę następną kartkę,
- były już samochody, ale stare, bardzo stare.
Na kartce stary, bardzo stary samochód i ludzie w czapkach z tamtych lat.
- rok 1901
- żołnierze strzelali - wojna 
(tu mnie trochę zaskoczył, chyba wojna rosyjsko-chińska, żadna inna nie pasuje do tej daty)
- rok 1991
- mur rozbili, kiedyś...- znów zabłysnął swoją wiedzą historyczną Józio - trzecioklasista.
( był taki jeden mur berliński, kiedyś...)
- rok 2060
na rysunku woda i butelka płynąca z nurtem rzeki
- trzeba sprzątać, bo Ziemia będzie zniszczona - wytłumaczył mi Józek.
Przyszłość, teraźniejszość, przeszłość nagle została zrozumiana i ułożona datami. Wystarczyło obejrzenie w sobotę kilku odcinków serialu: "Był sobie człowiek".
Na koniec powiedział mi jeszcze:
- kiedyś byłem dorosłym mężczyzną...
- kiedyś będziesz dorosłym mężczyzną - poprawiłam go i kolejny raz zastanowiłam się nad podstępną gramatyką polską, w której i przyszłość i przeszłość możemy określić jednym słowem: kiedyś...

10 komentarzy:

  1. Bogusiu,dużo szczęścia i pomyślnej teraźniejszości i przyszłości.I otwarcia na Kiedyś...:)Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pamiętałaś - dzięki - o moich urodzinach! tak, to dzisiaj, a tort - najbardziej wyczekiwany przez Józka dopiero w niedzielę

      Usuń
  2. Ja dziś krótko, bo jedno do głowy mi przychodzi:

    WOW!

    Pozdrawiam serdecznie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przyłączam się do wow! te daty, ta pamięć, co jeszcze się zmieni i pojawi u Józka?!

      Usuń
  3. Kiedyś :-) będzie dobrze Józek rozwija się i co raz więcej rozumie. Brawo może i Kiedyś u nas będzie dobrze z wieloma podstawowymi pojęciami. Brawo trzymam kciuki :-) Jesteście cudowni :-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. piękne te słowo "kiedyś" wypowiadane przez Józka, jakoś tak dużo nadziei niesie ze sobą...oby i dla Was kiedyś...

      Usuń
  4. Bogusiu, urodzinowe serdeczności :) Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję bardzo!
      dziś aż miło mi było otwierać laptop, skrzynka mailowa i facebookowa przepełnione były życzeniami. Piękny dzień...

      Usuń
  5. Najlepsze życzenia z okazji urodzin :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i już po urodzinach - piękne były, chociaż tort dopiero w niedzielę - ku rozczarowaniu wszystkich domowników

      Usuń