wtorek, 19 czerwca 2012

dzień 93.

Józio od dwóch dni próbuje nas oszukiwać. To chyba kolejny etap rozwoju - tak się pocieszam. Zawsze czysty jak łza, teraz zainteresował się grą komputerową, z którą kryje się przed nami. Gdy nikt go nie widzi, albo tak mu się wydaje, siada przed komputerem i otwiera kanał YouTube. Tam ogląda filmiki pokazujące, jak grać w "Obcego". Do zwykłych instrukcji pokazujących krok po kroku, jak tworzyć budowle, dołożono postacie z horrorów i ostre przekleństwa osób, którym budowla nie wyszła! Do tej pory wystarczyło powiedzieć:  - Stop! Tego nie oglądamy w naszym domu! i Józio wyłączał to, co było zakazane. Nie tym razem.
Teraz chęć budowania jest silniejsza niż to, co mówią rodzice. Gdy wychodzę z pokoju, słyszę za chwilę dosadne przekleństwo. To "Obcy"! Szybko wracam, ale Józek niewinnie wpatruje się w swój rysunek, którym zasłonił grę. Odwraca się do mnie i mówi:
- ta dam!
Nie doceniłam go. Następnym jego krokiem było założenie subskrypcji na moim koncie na YouTube (autyzm dzień po dniu) na nowe filmy dotyczące Obcego. Widnieję teraz jako ich fanka, przychodzą do mnie najnowsze informacje ze świata tej gry. 
Kolejna osoba, przechodząca przez pokój, słyszy:
- ta dam! 
i znów rysunek na cały ekran przykrywający Obcego. Zdolny chłopak z mojego 9 - latka. Zawsze dostarczy mi jakiejś nowej pracy. Dziś mam zamiar nauczyć się zablokowania niechcianych filmów.
W "Obcym" najbardziej interesują go budowle, w książce, którą ostatnio czytaliśmy też zwracał uwagę na zdjęcia znanych budynków. Czytaliśmy lekturę Grzegorza Kasdepke: "Z piaskownicy w świat", czyli rozmowy dzieci o różnych krajach.
Obawiałam się, że Józek nie zapamięta tego, co jest charakterystyczne dla różnych państw. Przygotowałam kartki, długopis i oczywiście internet. Pokazywałam mu zdjęcia i mapy w komputerze. Najwięcej wiedział o Włoszech: "spaghetti, pizza i makaron"! Przy omawianiu Grecji zainteresował się zdjęciami ruin, znał słowo Minotaur z klocków Lego, od razu poprawnie umieścił go w Grecji. Przy Francji chciałam mu narysować Wieżę Eiffla. Ten wigwam na górze rysunku to moja wieża, nie skończyłam jej, bo Józek zabrał mi długopis i z pamięci odtworzył budowlę:
Jeśli małymi kroczkami przełamiemy lęk Józka przed podróżami, to może nawet dojedziemy kiedyś do Egiptu i zobaczymy znane też tylko z klocków LEGO piramidy.
Jeszcze informacja ze strony internetowej ZPE w Olsztynie: 
Po raz kolejny świętujemy 10 - lecie naszej placówki. W środę spotykamy się o godz. 18 w sali koncertowej CEiK przy ul. Parkowej 1. W programie m.in. spektakl "Legenda Warmińska, czyli historia której nie było" oraz występ Kapeli Jakubowej. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

9 komentarzy:

  1. Oj, Jozek w rysowaniu przebija mame :-) Jest taki fajny program edukacyjny dla dzieci: Krolik Bystrzak w podroz dookola swiata, gdzie sa przedstawione i omowione rozne ciekawe miejsca i budowle na swiecie, Kamis bardzo lubi go przegladac, bo zaspokaja jego geograficzne fiksacje :-) A propos miejsc, to Kamis zobaczyl w TV zdjecie Stadionu Narodowego i krzyknal Koloseum!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mnie nietrudno przebić w rysowaniu...zatrzymałam się jakoś już tak dawno temu na prostych kreskach, najgorzej mi idzie w rysowaniu ludzi. Józka zręczność mnie tym bardziej zachwyca, dwa ruchy i wieża Eiffla gotowa. Sprawdzę tego Bystrzaka, dzięki za pomysł!
      Koloseum!?! - bomba!

      Usuń
    2. Witam,sprytne te nasze dzieciaki w obsłudze komputera,lepiej to robią niż my.
      Często zwracam się o pomoc w zrobieniu czegoś na komputerze do Wojtka,a on dziwi się że ja takich prostych rzeczy nie potrafię.
      Szkoda,że w grach dodawane są potwory i wulgaryzmy,może twórcy uważają że to uatrakcyjni zabawę?:(
      Jest fajna gra "SID MEIER'S RAILROADS",która może spodoba się Józkowi.
      Rysunek Józka przypomina mi mapę jakiegoś grodu z zamkiem i przedzamczem.Następna ciekawa praca.Pozdrawiam >W<

      Usuń
  2. Chłopak nam dorasta;D

    OdpowiedzUsuń
  3. proponuje jedną z gier edu-rom dostępne w Yong Digital Planet z Gdańska- - Stare zamczysko- matematyka na wesoło i fajna zabawa w zamczysku- dla 8-9 latków lub niezwykłe wakacje. Szymek właśnie mnie męczy o kolejne części po pierwszych odkryciach z matematyki proste, zabawne ale pozwalające się uczyć zadania- może zamiast tych obcych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. firma YDP z Gdańska jest realizatorem programu "uwaga! Sposób na sukces". Mój Józek uczestniczy w tym programie, http://www.ydp.com.pl/projekt-%E2%80%9Euwaga-spos%C3%B3b-na-sukces%E2%80%9D chodzi o "poprawę jakości nauczania i uczenia się dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi".
      Zaufanie do nich mam, gier poszukam, dzięki.

      Usuń
  4. świetnie maluje!! Niech rozwija talent! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i to jest wielki plus tego blogu - wcześniej nie wiedziałam, że ludziom tak bardzo podobają się jego prace. dzięki!

      Usuń